Våld.

Jag hatar våld.

Jag är väl känslig på det sättet.

Jag spelar gärna våldsamma spel som Mafia eller GTA. Men att se verkligt våld, vare sig i verkligheten eller på TV, det får mig att vilja kräkas, och ofta sitter bilderna kvar länge på näthinnan. Jag minns första gången jag upplevde den känslan, det var när jag såg en snutt ur American History X första gången. När Edward Norton tvingar ner en kille på marken, med munnen öppen över trottoarkanten, och stampar honom i huvudet med sina stålhätteskor. Där visas inte ens själva våldsakten, men jag minns att jag mådde jättedåligt över det i flera dagar efteråt.

Sen var det något program på TV, något i stil med Insider eller så. Någon hade infiltrerat en nazistgrupp som uppmanade folk att slå ner invandrare. Sedan hade de med dold kamera filmat ett sådant tillfälle, när en av nazisterna brutalt misshandlar en man, tills han ligger orörlig på marken. En särskild bild som fortfarande sitter kvar är den av en man som ligger livlös på marken medan en annan man fortsätter sparka honom i huvudet och magen. Jag mår fortfarande dåligt av att tänka på det.

Anledningen till att jag tar upp detta är att det på Nyhetsmorgon på TV4 nyss visades bilder av den här händelsen. En grupp svenska jägare blev stoppade av medborgargardet och nedslagna. Bilderna visar hur man slår männen med batonger, och hur en man blir sparkad i huvudet. Det gjorde mig illamående att se. Men här kommer det riktigt konstiga. Jag mår fruktansvärt dåligt av att se det, men jag ville ändå gärna se klippet från början, när det visades igen några minuter senare.

Jag förstår verkligen inte varför jag är så känslig när det gäller det här. Jag har som sagt inga problem med att spela våldsamma spel. Inte heller "Hollywood-våld" är jag särskilt känslig över. Men verkligt våld, eller fiktivt våld som ser verkligt ut. Det mår jag så fruktansvärt dåligt av att se. Jag förstår inte vad som slår slint i en människas huvud som gör att man utan att blinka kan slå en annan människa så brutalt.

Nä, usch. Inget mer våld idag. Pojken har åkt till skolan, så jag ska lägga mig i soffan och kika på QI innan jag somnar. Godnatt, kattungar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0